Hoe je jouw mentale gezondheid kunt beïnvloeden als je jezelf gestrest voelt tijdens de crisis ten gevolge van COVID-19.

28 april 2020

Gevoelens van zorgen, stress of angst kunnen eng zijn en je mentale en fysieke gezondheid beïnvloeden. Het is belangrijk om te onthouden dat deze gevoelens normaal zijn, vooral tijdens een crisis, en kunnen variëren in ernst van lichte ongemakken tot intense emoties, afhankelijk van de persoon.

De COVID-19 pandemie kan sterke gevoelens van stress veroorzaken bij volwassenen en kinderen:

  • Angst en bezorgdheid over jouw eigen gezondheid en de gezondheid van jouw dierbaren
  • Veranderingen in slaap- of eetpatronen
  • Concentratieproblemen
  • Verergering van chronische fysieke gezondheidsproblemen
  • Verslechtering van de mentale gezondheidstoestand

Als je één van deze symptomen ervaart, zijn er manieren om jouw symptomen te beïnvloeden en er mee om te gaan, met behoud van fysieke afstand.

Er zijn manieren om met stressgevoelens om te gaan, waaronder:

  • Beperk het volgen van nieuwsberichten, ook op de sociale media.
  • Zorg voor je lichaam met gezonde maaltijden, lichaamsbeweging en ademhalingstechnieken.
  • Neem de tijd om te ontspannen en doe thuis activiteiten die je leuk vindt.
  • Maak contact met jouw dierbaren.

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) beveelt ook belangrijke zelfzorgstrategieën aan om thuis voor jouw mentale gezondheid en welzijn te zorgen:

  • Houd een gezonde levensstijl aan, met inbegrip van passende slaap, lichaamsbeweging en voeding.
  • Gebruik geen alcohol of andere drugs om met gevoelens van verdriet of angst om te gaan.
  • Volg een betrouwbare bron voor informatie over COVID-19, zoals de WHO of RIVM.
  • Beperk de tijd die je besteedt aan het kijken naar of luisteren naar nieuws dat je van streek maakt.
  • Gebruik de mechanismen die u in het verleden hebben geholpen in moeilijke situaties.

U kunt ook gebruik maken van zelfzorgtips uit het MHFA-curriculum en ook ontspanningstherapie en lichttherapie om de symptomen van angst en depressie te verminderen.

Weten welke hulpmiddelen beschikbaar zijn is een goede eerste stap als het gaat om het omgaan met gevoelens van stress en angst. Iedereen ervaart stress op verschillende manieren. Als deze zelfzorgstrategieën niet voor jou werken, overweeg dan om uw omgeving of de huisarts te benaderen voor extra ondersteuning.

Download de gratis MHFA-app, beschikbaar voor Apple en Android.
In de app staan zowel de richtlijnen in relatie tot de crisis ten gevolge van COVID-19, waaronder “Hoe je jouw mentale gezondheid kunt beïnvloeden als je jezelf gestrest voelt tijdens de crisis ten gevolge van COVID-19” als richtlijnen hoe te handelen bij diverse psychische problemen. Daarnaast kan je in de app ook een zelfscan doen: wat weet ik al over eerste hulp bij psychische problemen, vind je in de app telefoonnummers die je kunt bellen in crisissituaties en staan tips om het gesprek aan te gaan over mentale problemen.

Doe mee aan de MHFA cursus Kennis. Inschatten. Handelen.

Vind je cursus