Hoe kun je voor jezelf zorgen wanneer sociale onthouding vereist wordt?

28 april 2020

Dit is een stressvolle tijd voor velen. Met de overheid en de media die gedurende de dag updates delen en de angst voor het onbekende, is het begrijpelijk dat men zich overweldigd, gestresst en angstig voelt. Je bent niet alleen.

Miljoenen mensen in het hele land worden geconfronteerd met dezelfde zorgen en uitdagingen als u. Gedurende deze tijd is het belangrijk om te onthouden dat het OK is om je mentaal niet OK te voelen. Het is nu ook belangrijk om voor jouw eigen mentale gezondheid te zorgen.

Wanneer sociale onthouding vereist wordt, zijn er zelfhulpstrategieën die kunnen helpen om gevoelens van depressie en angst te verminderen, of om angst zelfs te voorkomen.

Gebruik deze tips uit het MHFA-curriculum om voor jouw eigen mentale gezondheid te zorgen wanneer sociale onthouding vereist wordt?

  1. Eet gezond om je lichaam in conditie te houden.
  2. Lichamelijke beweging/ sporten vermindert de symptomen van depressie en angst, of we nu thuis aan het trainen zijn of solo gaan hardlopen in de buurt.
  3. Doe aan ontspanningstherapie. Door u te richten op het aanspannen en ontspannen van spiergroepen kunt u zich vrijwillig ontspannen wanneer u zich overweldigd, gestresst of angstig voelt.
  4. Pak minimaal 15 minuten voor jezelf per dag. Zorg er voor dat je iedere dag minimaal 15 minuten bewust iets fijns om te ontspannen voor jezelf doet!
  5. Laat het licht binnen. Voor sommige mensen kan een verhoogde blootstelling aan licht de symptomen van depressie verminderen. Open de gordijnen en laat meer zonlicht binnen.
  6. Wees aardig voor jezelf! Behandel jezelf met dezelfde warmte en waardering als een vriend.
  7. Blijf in contact. In tijden van stress helpt het om verbonden met elkaar te blijven. Zelfs als je geen fysiek contact met elkaar kan hebben, kun je in contact blijven met vrienden, familie en buren. Bel, app., mail, schrijf een brief, start een videogesprek of gebruik social media. Als je jezelf eenzaam, verdrietig of angstig voelt, zoek dan contact met jouw sociale ondersteuningsnetwerk. Deel wat je voelt en bied aan om naar de gevoelens van vrienden of familieleden te luisteren. We beleven deze enge en onzekere tijd allemaal samen.
  8. Beperk de mediaconsumptie. Hoewel u misschien op de hoogte wilt blijven van het COVID-19-nieuws, kan te veel blootstelling hieraan overweldigend zijn. Breng de mediaconsumptie in evenwicht met andere activiteiten die u leuk vindt, zoals lezen, koken of naar muziek luisteren.

Voor zelfzorg hoeft u niet naar buiten te gaan of veel geld uit te geven. Het toevoegen van kleine veranderingen aan je routine kan een groot verschil maken voor je algehele stemming en welzijn.

Download de gratis MHFA-app, beschikbaar voor Apple en Android.
In de app staan zowel richtlijnen in relatie tot de crisis ten gevolge van COVID-19, waaronder Hoe kun je voor jezelf zorgen wanneer sociale onthouding vereist wordt?” als richtlijnen hoe te handelen bij diverse psychische problemen. Daarnaast kan je in de app ook een zelfscan doen: wat weet ik al over eerste hulp bij psychische problemen, vind je in de app telefoonnummers die je kunt bellen in crisissituaties en staan tips om het gesprek aan te gaan over mentale problemen.

Doe mee aan de MHFA cursus Kennis. Inschatten. Handelen.

Vind je cursus