Emerson Benelux startte eind 2024 met het aanbieden van Mental Health First Aid (MHFA) training aan medewerkers. David van de Velde, accountmanager bij de businessunit Flow Controls nam deel aan de training en vertelt over zijn ervaringen.
Leren over mentale gezondheid
David: “Tijdens één van onze kwartaalmeetings hoorde ik voor het eerst van de trainingen Mental Health First Aid. Ik was direct geïnteresseerd, omdat het de kans biedt om dingen bij te leren over mentale gezondheid. Ook is het niet alleen nuttig op het werk maar ook privé.” Zijn motivatie kwam ook voort uit gebeurtenissen in zijn eigen omgeving. David: “Er was een collega waar ik heel nauw mee samenwerk en die uitgevallen is. Recent heb ik met diegene gesproken. Het was interessant om te leren dat het gewoon oké is om over mentale problemen te praten. Dat je geen gêne hoeft te hebben. Ik merk wel dat er een drempel is bij mijzelf, waar ik overheen moet. Maar als ik me over de drempel zet, dan kan de ander er ook over kan praten.”
Doorvragen
David vervolgt: “Als je vraagt hoe het gaat dan is: “Het gaat goed” het standaard antwoord. Maar als je dan een beetje doorvraagt, dan hoor je hoe het echt gaat. Wat de training mij heeft opgeleverd is vooral dat ik minder gene heb om te vragen naar mentale klachten. Al zijn er dagen waarop dat beter lukt dan op andere. Voorlopig is de situatie dat wij als First Aiders die de training hebben gevolgd signaleren. We zijn binnen de organisatie nog aan het zoeken hoe we nog beter kunnen communiceren wie de mensen zijn die de MHFA training hebben gevolgd. Zodat meer mensen een luisterend oor vinden.”
Geen psycholoog
De ervaringen met de training zijn positief. David: “Ik vond de training goed gegeven, trainster was heel energiek en op een hele goede manier gebracht. Wat ik ook meeneem is dat er van ons geen mirakels verwacht worden, maar dat je rol is om een luisterend oor te bieden. Daarnaast kunnen we mensen wijzen op de mogelijkheden voor professionele hulp. Maar je gaat geen diagnoses stellen, want je bent geen psycholoog. Als ik iets mag noemen dat in de toekomst anders mag in de training dan is de grootste opmerking: het zou nuttig zijn om nog meer te oefenen.”
Blijf niet zitten met problemen
“Ik ben trots dat ik met een collega gesproken heb en het leek alsof het haar ook wel opluchtte. Het was goed om dat te zien. Ik hoop dat wij anderen op het idee brengen, het is oké om over problemen te praten. Het is een succes als we mensen daarvan kunnen overtuigen dat ze niet met problemen moeten blijven zitten. Het zou daarom ook goed zijn als meer collega’s de MHFA training gaan volgen.”
David van de Velde is accountmanager bij de businessunit Flow Controls
Emerson is een wereldwijde innovator met een sterke traditie in het oplossen van complexe uitdagingen door geavanceerde technologieën, branche-expertise en een onstuitbare nieuwsgierigheid. Zij zetten zich in voor duurzame oplossingen voor hun essentiële klanten, met als doel een gezondere, veiligere, slimmere en duurzamere wereld.
Emerson heeft wereldwijd meer dan 170 locaties en meer dan 86.700 medewerkers. Het bedrijf is actief in meer dan 150 landen en ondersteunt diverse sectoren, waaronder olie en gas, energieopwekking, chemie, waterbehandeling en HVAC-systemen.