Eus Hehanussa werkt sinds 8 jaar voor het Albeda in Rotterdam en signaleert sinds die tijd een toename in mentale problemen. Eus: “Vanaf mijn start bij Albeda heb ik me beziggehouden met de vraag: ‘Hoe kunnen we de mentale gezondheid van studenten verbeteren?’ Daarom ontwikkelen we voor onze school, met 20.000 studenten voor het MBO en Volwasseneneducatie, aanpakken voor de mentale gezondheid die we breed uitzetten. Ook kiezen we ervoor om docenten en ondersteuningsmedewerkers te trainen.”
Op de kaart
Eus: “Ik ben in het klein begonnen om mentale gezondheid op de kaart te zetten. Stap voor stap zijn we verder gaan werken. Als Teamleider ondersteuning houd ik me bezig met de kwaliteit van het onderwijs en hoe ik het onderwijzend personeel daarbij kan ondersteunen. Het gaat dan onder andere om het ondersteunen van studieloopbaanbegeleiders (mentoren) in hun rol voor het welzijn en de ontwikkeling van studenten in hun klas.”
Studentenwelzijn
“1,5 jaar geleden hebben we voor het eerst de training Mental Health First Aid (MHFA) aangeboden en dit werd goed beoordeeld. Geïnteresseerden wilden graag meer over psychische problemen en hun eigen rol hierin leren, bijvoorbeeld wanneer je moet doorverwijzen. MHFA bieden we nu ook aan in de Albeda Academy en hierop kunnen docenten breed inschrijven. We zien dat er een opgave ligt bij mentale gezondheid, waarbij we vanuit een integrale aanpak veel kunnen betekenen voor het welzijn van de studenten.”
Leren begrenzen én durven vragen
“Het gaat in de training zowel om het herkennen en bewaken van grenzen als om het durven acteren. Docenten zijn erg betrokken. Soms kan een docent bij een student onbedoeld meer ophalen dan goed is en bij de rol van de docent hoort. Het is belangrijk om dit te leren begrenzen en helder te hebben: tot waar gaat mijn rol? Maar het gaat ook om het empoweren van docenten die juist niets durven vragen. Ook daar is MHFA heel goed voor. Mensen leren hoe ze een gesprek aangaan over psychische problemen en dat ze niet bang hoeven te zijn voor de gevolgen, omdat ze leren wat ze kunnen doen.”
Werkbezoek
“In Ierland leerde ik tijdens een werkbezoek over docenten die niet goed durven handelen bij psychische problemen. Het was heel nuttig om te zien hoe MHFA hen helpt om de handelingsverlegenheid te doorbreken. Alleen al door de aandacht voor het thema mentale gezondheid heeft het een normaliserende werking. In Ierland weten ze met beperkte middelen stappen te zetten om de mentale gezondheid te bevorderen. Deze lessen heb ik meegenomen naar het Albeda.”
Toerusten op de samenleving
“Ik ben het meest trots dat we in de meerjarenvisie de integrale aanpak begeleiding en ondersteuning mentale gezondheid als belangrijk onderdeel hebben opgenomen. Mijn droom is namelijk dat we niet alleen vakinhoudelijke vakken geven aan de studenten, maar dat we hen ook leren het leven te leven. Dat je op school aan de slag gaat met vragen als: Waar krijg je energie van? Hoe zit je in elkaar? Laten we dat zien als een goede toerusting voor je beroep en dat je mensen voorbereid op hun rol in de samenleving. Hoe mooi is het dat je mensen daarin kan scholen en dat je daar oog voor hebt.”
Oprechte aandacht
“Als een student mentale klachten had, dan was het antwoord in het onderwijs voorheen al snel: ‘Ga maar naar de hulpverlening.’ Terwijl de studieloopbaanbegeleider heel veel weet van de studenten, goed kan signaleren en het gesprek kan aangaan vanuit het goede contact met de student. Eerder waren het onderwijs en de hulpverlening gescheiden domeinen. Maar vanuit een integrale kijk ligt het eigenlijk dicht bij elkaar. Tegen andere scholen zou ik willen zeggen: Begin klein, het hoeft niet groots en meeslepend. Het goud zit in de klas, dáár gebeurt het. De hulpverleners zijn als een schil er omheen, wanneer het nodig is. Hoe mooi is het als je in de klas beter in kan spelen op psychische problemen. Met een goed gesprek en oprechte aandacht kun je vaak al echt helpen.
Eus Hehanussa is Teamleider Ondersteuning bij de afdeling Studentondersteuning & Onderwijskwaliteit (S&O) van Albeda. De school heeft 26 locaties en biedt MBO en Volwasseneneducatie aan 20.000 studenten.