Interview met Nicole Eijberts en Heleen van Liere. Zij zijn beide reïntegratieadviseur thuiszorg bij zorgorganisatie Laurens in Rotterdam.
Heleen en Nicole hebben vanuit hun rol als reïntegratieadviseur veel te maken met medewerkers met een langdurige ziekte. Bij medewerkers met langdurig verzuim van meer dan 26 weken kijken ze naar mogelijkheden om iemand bij Laurens te reïntegreren in het eigen werk en wat daarvoor nodig is. Of wanneer dit niet mogelijk is begeleiden ze de medewerker naar aangepast werk. Ook geven ze advies aan de leidinggevenden en trainen ze medewerkers op het thema inzetbaarheid. In totaal werken er een kleine 2000 thuiszorgmedewerkers bij de Rotterdamse zorgorganisatie Laurens.
Werkdruk
Thuiszorgmedewerkers ervaren de gevolgen van tekorten op de arbeidsmarkt. Heleen: “Stress speelt zeker een rol op de werkvloer. Wat wij veel horen is dat medewerkers kampen met een hoge werkdruk doordat er een tekort is aan directe collega’s. Deze tekorten komen niet alleen door ziekte, maar ook door verloop of wisselingen van functie. Om de gaten te dichten wordt gebruik gemaakt van zzp’ers en uitzendkrachten. Het is heel prettig dat zij werk overnemen, maar soms zijn er ook minder goede ervaringen. Dan wordt er bijvoorbeeld vijf minuten voor een afspraak afgebeld. En dat geeft weer stress en druk bij de vaste medewerkers.”
Stressfactoren
Naast werkdruk zijn er ook andere factoren die kunnen zorgen voor stress. Nicole: “Onze medewerkers zijn veelal afkomstig uit de stad Rotterdam. Voor een deel geldt dat zij helaas niet de meest stabiele thuissituatie hebben.” Heleen vult aan: “Ook schuldenproblematiek speelt regelmatig mee. Ook dat geeft stress en op den duur mogelijk uitval.”
Niet alleen fysiek
Ziekte onder medewerkers heeft zeker niet alleen lichamelijke oorzaken. Heleen: “In ons werk zien we regelmatig dat medewerkers kampen met mentale klachten. We wilden hierover graag meer kennis opdoen. De cursussen bij Indigo, bekostigd door de gemeente Rotterdam, leken ons een mooie aanvulling op onze kennis en vaardigheden. We wilden weten wat er achter bepaalde verhalen en gedrag zit.”
Gedrag ontstaat niet zomaar
Nicole vervolgt: “Doordat we de training MHFA hebben gevolgd vallen er steeds meer kwartjes. We weten bij mentale klachten nu beter wat we zelf kunnen doen om te helpen. Ook wordt er door leidinggevenden soms te snel geoordeeld. Hoe we daar mee om kunnen gaan hebben we ook geleerd tijdens de training. Trainer Peter gaf een belangrijke les ‘Als iemand bepaald gedrag vertoont, dan is dat niet zomaar. Er zit altijd iets achter.’ Het is dus het onderzoeken waard wat er aan de hand is. Dit onderzoeken doe je niet confronterend of oordelend, maar je gaat het gesprek aan zonder je mening te geven of gelijk willen hebben.”
Bijdragen aan preventie
Signaleren en preventief het gesprek aangaan sluit ook aan bij de werkwijze bij Laurens. Heleen: “We werken bij Laurens steeds meer vanuit preventie en met MHFA zetten we daar ook op in. Nicole: EHBO is bij veel mensen bekend, maar psychische klachten kom je misschien nog wel vaker tegen. MHFA mag daarom meer bekendheid krijgen. Wat me het meest aansprak is de theoretische verdieping van psychische aandoeningen die er zijn, hoe je hier praktisch mee kan omgaan met en hoe je iemand kan helpen. Ook Heleen past de handvaten uit de training in de praktijk toe. Heleen: “Wat ook waardevol is, is dat we het geleerde uit de MHFA training ook richting leidinggevenden kunnen inzetten om hen te coachen om een medewerker anders te benaderen.”